Sunday, April 11, 2010

Siapakah temanku???

         Au'zubillahiminasysyaitonirrajim.....
         Bismillahirrahmanirrahim....

        Segala puji bagi Allah, Tuhan yang ditasbihkan ke atas-Nya pepasir di pantai, Tuhan yang disujud kepada-Nya segala bayang-bayangan, Tuhan yang mencipta pelbagai ragam makhluk di alam semesta ini...
Bersyukur kepada Allah yang menciptakan kita sebagai makhluk yang terbaik di antara makhluk-makhluk yang lain. Allah berfirman dalam Al-Quran yang suci surah yang ke-95:4 iaitu surah At-Tiin yang bermaksud: "Seseungguhnya Kami telah menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya".

           Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh.....

        Dalam kehidupan seharian di dalam alam dunia yang fana' ini, setiap makhluk memerlukan makhluk yang lain untuk melengkapi antara satu sama lain. Lebih-lebih lagi makhluk yang bergelar manusia. Manusia sentiasa berada dalam keadaan tidak cukup. Perlukan makan, minum, tidur, berehat, berteman, berorganisasi, ini dan itu, dan sebagainya. Sunggguh banyak. Tak mampu ana tuliskan semuanya di sini.
       Ada kala, manusia akan merasai gembira, suka, riang ria, duka, gelisah dan sebagainya. Segala macam perasaan akan bertakhta sementara di dalam hati setiap manusia. Setiap insan akan merasai semua sifat ini. Ada kalanya ia merasa lemah. Pada saat inilah ia perlukan teman. Perlukan bantuan. Perlukan sokongan. Tapi, sokongan yang macam mana?????
        Hati amatlah sensitif. Andai hati lemah, nescaya lemahlah segala jasad. Lemahlah segala-galanya. Untuk mendapat kekuatan, sudah semestinya bermunajat kepada Allah sebagai langkah utama. Selain itu, temanlah yang menjadi pendorongnya. Beri semangat. Beri nasihat dan sebagainya. Tapi pada hari ini, manusia suaka menjadi hakim (suka menghukum) dalam pelbagai aspek. Dialah tahu segala-galanya. Yang ini dia tahu, yang itu dia tahu. Semuanya dia tahu (dengan andaian diri sendiri semata-mata).
Mengapa kita suka membuat kesimpulan tanpa selidik terlebih dahulu?????
 Mengapa???
  Inikah yang dikatakan membantu?
   Inikah yang dikatakan beri semangat?
    Inikah yang dikatakan TEMAN???????

     Wahai temanku sekalian!!!!!
   Teman bukan begitu. Teman selalu berdamping dengan kita ketika suka dan duka. Selalu bertanyakan masalah. bukan mendatangkan masalah. Andai ada masalah dia akan tolong selesaikan. Bukan menghukum membabi buta tanpa fakta. Apabila kawan kita membuat sesuatu yang pelik, jangan terus salahkannya. Bertanya dahulu. Selidik dahulu. Mungkin perkara itu bukan kehendaknya. Jangan terus bertanyakan dengan suara yang lentang atau nada yang tinggi. Sebagai contoh: Kenapa kamu buat macam ni????? (pinjam nada singa katakan)....
Itu semua mungkin boleh menambahkan lagi tekanannya. Jadi, elakkanlah berkasar dengan teman, kawan bahkan sesiapapun....Islam tidak suka kekasaran, tidak suka keganasan. Dan Ingatlah kelembutan itu halus yang boleh menembus ke mana jua....
Kalau kita ingin bantu kawan kita, perlulah kita bayangkan bagaimana perasaan kita sekiranya kita berada di tempat dia. Selami dunia kawan kita, harungi maslahnya. Kerana teman juga bagaikan pembimbing.

Teman bukan sekadar bertanya dan biarkan begitu sahaja.
Teman bukan hanya ketika kita perlu semata-mata.
Teman bukan seorang yang selalu meminta,
Tapi teman ialah selalu memberi.
Teman bukan di sisi ketika suka sahaja,
Tapi teman berada di sisi ketika duka juga.
Teman bukan pembawa derita,
Tapi teman ialah membuahkan riang ria.
Teman bukan pembawa celaka,
Tapi teman pembawa bahagia.
Teman bukan membawa ke lembah yang hina,
Tapi teman membawa ke raudhah yang mulia.
Teman bukan membawa ke NERAKA,
Tapi teman membawa ke SYURGA.


     Mungkin hari ini kawan kita mempunyai masalah, tapi esok lusa mungkin kita juga akan menghadapi masalah. Mungkin masalah yang lebih besar lagi. Itu semua ketentuan Ilahi. Hari ini, mungkin kita tidak perlukan bantuannya. Namun pada suatu hari nanti, mungkin kita akan perlukan seorang teman. Ketika senang mungkin teman kita tidak perlu, tapi ketika susah barulah kita merasa betapa pentingnya seorang teman.
     Pandangan dan teguran seorang teman amat bermakna. Hari ini, kita tidak mengendahkan teguran atau tidak menghargai pandangannya. Tapi, ingatlah suatu hari nanti kamu akan ingat, kamu akan tahu, kamu akan faham betapa pentingnya teguran dan pandangannya.




*** Ya Allah, kurniakanlah daku seorang teman yang boleh membawaku ke SYURGAMU..Ameen Ya Rabbala'lameen......
** Ya Allah, permudahkanlah segala urusanku. Selesaikanlah segala masalahku. Percepatkanlah keputusan kepada pihak yang berkenaan. Tenangkanlah hatiku. Kekalkanlah jiwaku di atas Shirat-Mu. Ameen Ya Arhamarrahimeen........

0 comments:

Template by - Abdul Munir | Daya Earth Blogger Template